NagłówekNagłówek

NA WYCIECZKĘ KOŃMI, PIESZO I ROWEREM DO PAŁACU OTWOCKIEGO

ADRES

Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim
ul. Zamkowa 49
05 – 480 Karczew

HISTORIA ZWIEDZANIA

Pałac w Otwocku Wielkim już w końcu XIX w. uchodził za świetne miejsce na letnie eskapady.

Od pocz. XIX wieku, z uwagi na częste zmiany właścicieli (Bielińscy do 1805; Wojciech Sulimierski 1827; Kurzowie do 1918, Jezierscy do 1945), był tylko przelotnie zamieszkały i popadał co jakiś czas w ruinę (1808-1826 – długotrwała sprawa spadkowa; po 1857 – po śmierci Anieli Wandy Kurz, 1914 – 1418 – po dewastacji przez Niemców w czasie I wojny światowej). Stąd też jako wręcz opuszczone i romantyczne miejsce, położone w pobliżu Warszawy, w malowniczym zakątku nad Wisłą, był celem wycieczek. Ruch podróżniczy wzmógł się, jak w innych częściach kraju, w 4 ćw. XIX wieku. Odwiedzanie starych, polskich siedzib arystokratycznych, jako dawnych świadków bogactwa Rzeczypospolitej, stało się w Polsce pod zaborami modne i stosowne dla tradycyjnego wychowania w duchu narodowym.

Jedną z najbardziej uroczych miejscowości płaskiego Mazowsza, zaledwie o mil kilka od Warszawy odległą, stanowi bez wątpienia Otwock. Dobrze zakonserwowana ruina zamku, stojąca nad brzegiem jeziora, oblanego ze wszystkich stron jeziorami i łączącego je kanałami, przedstawia bardzo romantyczny widok. Tygodnik Illustrowany 1882

Początkowo do pałacu w Otwocku Wielkim można było dotrzeć z Warszawy tylko końmi i na piechotę.

Przyjezdni do Świdra pobyt swój łatwo mogą urozmaicić licznymi wycieczkami w jego okolice. Do Otwocka Wielkiego przez Karczew. Odległość 8 klm. końmi 1 i 1/3 godziny, pieszo 2 godziny. Osobliwością tu, godną zwiedzenia - to doskonale zachowane ruiny zamku... B. Łażewski, Świder i jego okolice, 1936

Po wybudowaniu trasy kolejowej pociągiem do stacji Otwock Sanatoryjny (Kolej Nadwiślańska otwarta w 1877 r.), w końcu w dwudziestoleciu międzywojennym nawet rowerem.

Wreszcie pociąg staje w Karczewie, miasteczku niedaleko ujścia Świdra do Wisły. Kopna, piaszczysta droga prowadzi ze stacji do miasteczka... Największą osobliwością Otwocka są ruiny pałacu na wyspie, zarosłej wysokopiennym drzewem. Na wyspę można było dostać się po moście, obecnie jednak raczej wolą przeprawiać wycieczki łodzią. Aleksander Janowski, Wycieczka do Otwocka, 1926

Obecnie niedawno wyznaczona przez otwocki oddział PTTK nowa trasa rowerowa z Otwocka przez Karczew ułatwiła dotarcie do naszego „pałacu na wodzie”.

Moment utworzenia stacji w Otwocku stał się zaczynem osadnictwa na terenie dzisiejszego miasta Otwocka. O genezie przystanku kolejowego w anegdotycznej formie opowiadał historyk Roman Skwara: Tutejsi dziedzice przedkładali podróż spokojną i cichą zaprzęgiem konnym nad świszczące i buchające monstrum. Jednak hrabia Kurtz, właściciel Otwocka Wielkiego i okolic, miewał od czasu do czasu potrzebę i ochotę na dłuższą podróż. Kazał więc przy skrzyżowaniu drogi z Karczewa do Mlądza z linią Kolei Nadwiślańskiej ustawić tablicę z napisem »Otwock« i przesiadał się tam z bryczki do wagonu. Powstał w ten sposób trzeci, po Otwocku Wielkim, Otwocku Zagórnym, Otwock zwany Stacyjnym. Taki był początek.

Posiadanie stacji kolejowej było wielkim atutem dla rozwijających się miejscowości. W 1877 r. na całej linii było ich zaledwie kilka: Praga kl. I; Otwock kl. IV; Pilawa kl. III; Sobolew kl. IV; Iwanodród (d. Dęblin) kl. III; Nowa Aleksandria (d. Puławy) kl. IV; Miłocin kl. IV; Lublin kl. III. Do wybuchu I wojny światowej Kolej Nadwiślańska, jako strategiczna linia kolejowa, posiadała ograniczoną ilość postoi pociągów pasażerskich i dlatego tylko na omawianym odcinku trzy stacje: w Wawrze, Otwocku i od 1897 r. w Falenicy.

Oktabiński,Krzysztof, Narodziny kurortu Otwock Stacyjny, /w/: Linia otwocka, 28 stycznia 2005 (dostęp 1 marca 2007).

WARSZAWA PRAWOBRZEŻNA

Pociągiem podmiejskim z rowerem:

ze stacji: Warszawa Powiśle, Warszawa Stadion, Warszawa Wschód – do stacji Świder (www.mazowieckie.com.pl) a następnie niebieskim szlakiem rowerowym do Karczewa i dalej czarną trasą rowerową do pałacu w Otwocku Wielkim (www.otwock.pttk.pl)

Rozkład jazdy Kolei Mazowieckich znajduje się na stronie: www.mazowieckie.com.pl

W 2009 roku Koleje Mazowieckie ponownie wprowadziły darmowy przewóz rowerów od 25 kwietnia do 4 października, szczegóły na stronach Kolei Mazowieckich. Warto zerknąć na schemat linii kolejowych KM ale nie wiemy czy rower można bezpłatnie przewieźć na linii otwockiej tylko do Falenicy, Śródborowa, Celestynowa czy aż Dęblina?

Zasady korzystania z pociągów w towarzystwie roweru: Rower można przewieźć w przedziale dla podróżnych z większym bagażem ręcznym, na podstawie biletu na przewóz roweru. Rower powinien być przewożony pod nadzorem podróżnego. Rower nie może przeszkadzać współpodróżnym i powodować uszkodzeń i zanieczyszczeń wagonu. Na przewóz roweru wydaje się bilet z ceną zryczałtowaną – niezależną od odległości taryfowej. Przy przejazdach w pociągach osobowych KM na odległość do 200 km, na przewóz roweru można nabyć bilet miesięczny. Podróżny może również nabyć bilet ze zryczałtowaną opłatą na przewóz roweru do biletu: » strefowego czasowego ważnego na obszarze aglomeracji warszawskiej.

Poza wyznaczonym terminem opłaty za przewóz roweru pod opieką podróżnego: 1) za przewóz, od każdej sztuki – 3,00 zł,

Samochodem z Warszawy:

Wałem Miedzeszyńskim prosto drogą na Puławy (droga nr 801), z ronda kończącego cztero-pasmówkę w prawo, dalej prosto Aleją Nadwiślanską (omijając Józefów, Otwock)

wariant a - do kolejnego ronda w Otwocku Małym, na którym w prawo, dalej prosto przez wieś starą aleją lipową, do skrzyżowania kończącego tąże drogę, na którym w lewo (droga nr 734) i pierwszą alejką w prawo, a następnie po 100 m do bramy muzeum pałacowego

wariant b - przez rondo w Otwocku Małym prosto, Al. Jana Pawła (droga nr 801) ok. 1 km i pierwszą drogą w prawo na Nadbrzeż (droga nr 734), ok. 2 km, zgodnie z kierunkowskazem po lewej stronie skręcić w lewo droga do pałacu

Autobusem spod Muzeum Narodowego w Warszawie (minibus.com.pl):

wysiadamy na stacji końcowej przy kościele Karczewie stad pieszo (ok. 2 km) ul. Częstochowską (droga nr 798) do ronda w Otwocku Małym, dalej prosto przez rondo (przecinamy drogę nr 801, Al. Jana Pawła) prosto przez wieś starą aleją lipową (ok. 2,5 km), do skrzyżowania kończącego tąże drogę, na którym w lewo (ok. 50 m) i pierwszą alejką w prawo, a następnie po 100 m do bramy muzeum pałacowego

Parking dla samochodów i rowerów przy kanale przed wyspą pałacową na samej wyspie nie można poruszać się z rowerami, ani nimi jeździć. na terenie jest całodobowa ochrona, nie ma obawy o rowery, wystarczy dobra kłódka.

WARSZAWA LEWOBRZEŻNA:

Samochodem z Warszawy

ul. Przyczółkowska przechodzącą w ul. Łukasza Drewny do Konstancin-Jeziornej (drogą nr 724), dalej prosto do Góry Kalwarii (droga nr 724 przechodzi w Górze Kalwarii w drogę nr 79 z Piaseczna) w Górze Kalwarii na głównym rondzie (na przecięciu dróg nr 70 i 50 z Grójca) w lewo przez most na Wiśle, dalej prosto (drogą nr 50) do pierwszego ronda w Piotrowicach, na którym w lewo na Warszawę (drogą nr 801), prosto ok. 6 km z tej drogi na Nadbrzeż (droga nr 734) w lewo, ok. 2 km, zgodnie z kierunkowskazem po lewej stronie skręcić w lewo drogą do pałacu.